Frank Rynne as a boy: confrontatie met de foto tijdens Kulturama in Leuven
Monday, 13 February 2012 10:47

Frank_Rynne_as_a_boy

Op een winterochtend in 1979 zat ik aan de ontbijttafel in Arklow, een kleine Ierse stad niet ver van Dublin. De jongste zoon van de familie kwam binnen, verkleed als een soldaat en ging uitdagend voor mij staan. Het leek wel een confrontatie. Ik liet mijn ontbijt voor wat het was, greep mijn camera en nam de jongen mee naar de pier van Arklow. Het weer, grijs, koud en mistig, zat mee. Tijdens de rit naar de haven merkte ik dat er zwaarkorrelige kleurennegatieffilm in de 35 mm camera zat.  Niet de beste optie. De jongen, Frank Rynne, nam poses aan die ik herkende uit Amerikaanse oorlogsstripverhalen van kort na de tweede wereldoorlog. Ik ging mee op in zijn curieuze spel. Het resultaat was een reeks bevreemdende foto’s. Nu, vele jaren later, blijft de foto de vreemdste reacties oproepen wanneer hij ergens getoond wordt. “Expect resistance” beschrijft perfect wat de foto uitdrukt.

Frank Rynne is een Ierse zanger, producer, art curator, filmmaker, schrijver en historicus. Hij was gitarist bij de bands Those Handsome Devils, The Baby Snakes en Islamic Diggers. Het laatste album van The Baby Snakes werd geproduced door Dave Goodman, soundman en producer van de Sex Pistols. Als producer verzorgde Frank Rynne drie CD’s van de Marokkaanse Master Musicians of Joujouka. Frank Rynne is onlosmakelijk verbonden met de Beat Generation en de Master Musicians of Joujouka, het legendarische Sufi-broederschap uit het Marokkaanse Rif-gebergte.

In 1992 was hij medeorganisator van The Here to Go Show, een internationaal kunstgebeuren in Dublin rond de werken van William S. Burroughs en Brion Gysin, twee iconen van de Beat Generation, en de Marokaanse schilder Hamri en waar de Master Musicians of Joujouka aantraden. Joujouka, de thuishaven van de Master Musicians is een Marokkaans dorp in het Rifgebergte en was in de vijftiger jaren van de vorige eeuw een trekpleister voor kunstenaars en schrijvers als Brion Gysin en William S. Burroughs, gevolgd door Timothy Leary en Brian Jones, stichter van de Rolling Stones die de bedwelmende klanken van de Masters uitbracht op het album Brian Jones Presents The Pipes Of Pan At Joujouka. Als manager, promotor en producer is Frank Rynne zowat de vaandeldrager van Joujouka en het jaarlijkse kleinschalige Master Musicians of Joujouka Festival. Voor het Belgische label Sub Rosa deed hij de productie van hun album Boujeloud. Recent begeleidde Frank Rynne muzikanten als Billy Corgan van de Smashing Pumpkins naar Joujouka en hij maakte in opdracht van Jane’s Addiction klankopnames die op hun recentste CD ‘The Great Escape Artist’ werden gebruikt. Frank Rynne boekte ook ‘The Master Musicians of Joujouka’ als opener op het hoofdpodium van het Glastonbury Rockfestival in 2011.

Fotograaf Herman Vanaerschot liep na zijn fotografieopleiding stage bij Roel Jacobs, organiseerde begin jaren zeventig samen met Herman Schueremans sitarconcertreeksen en de ‘Popmania’ concerten in het gemeentepark van Herent. In 1978 trok hij vervolgens voor twee jaar naar Ierland waar hij de foto van de twaalfjarige Frank Rynne nam.

Not many people I know have photos of themselves as youths like this. Me at the age of 12 playing for the camera. (Frank Rynne 2011)

Tijdens zijn verblijf in Ierland nam Herman o.a. deel aan een groepstentoonstelling in de vermaarde Gallery of Photography, ‘Ireland's premier venue for photography’. Na zijn terugkeer in België legde hij zich naast zijn werk als fotograaf  vooral toe op grafisch ontwerpen en is vandaag creatief partner van het communicatiebureau IJsbreker. Herman verzorgde de foto’s voor het boek ‘Milestones’ van Dixie Dansercoer en Julie Brown (Lannoo, 2006) en was artistiek directeur van AntArctic Matters, een door kunst geïnspireerd project van Dixie Dansercoer. ‘The Modern Denial of Nature’ fotovideo in samenwerking met Inneke Van Wayenberghe en  Peter Lenaerts was zijn bijdrage in datzelfde project. In juni 2011 reisde hij met Frank Rynne naar Joujouka en fotografeerde daar de sfeer tijdens het Master Musicians of Joujouka Festival. De foto’s werden gebundeld in  ‘Joujouka some Stones’. Herman Vanaerschot zet niets in scène. Hij ziet situaties en legt ze vast. In mensen en landschappen zoekt hij de confrontatie, wordt een filter maar grijpt zelden in. Observeren zonder te manipuleren.

Over zijn werk zegt hij: Fotografie ervaar ik als een reis zonder bestemming. De lange vaart onder de piratenvlag van de 'never say never' filosofie. Bij momenten uitdagend, rustgevend, lyrisch en op zijn scherpst ook laf. Laf omdat de camera een schutting wordt die daden in de weg staat.

En over de foto ‘Portrait of Frank Rynne as a Boy’: Resistance is to be expected from everywhere - even from within yourself - no matter what you reach for.

Herman Vanaerschot en Frank Rynne op Kulturama – Foto Leuven 2012

Van vrijdagmiddag 17 tot en met zondag 19 februari is Frank Rynne in België t.g.v. Foto Leuven. Hij stelt zich graag beschikbaar voor een gesprek of interview over zijn kennismaking en vriendschap met Herman Vanaerschot, de Master Musicians of Joujouka en het festival in juni, de schrijvers en kunstenaars van de Beat Generation.