Uitgevers in Frankrijk: désorienté mais dynamique
zondag 12 februari 2012 09:58

In het katern ‘Les livres’ in Le Soir van vrijdag 10 februari wijdt Jean-Claude Vantroyen een stukje aan de situatie van het fictieboek in Frankrijk: ça va mal.

Ze klagen altijd, schrijft Vantroyen: te veel nieuwe uitgaven, te veel uitgevers (vooral kleine) en dus te weinig aandacht voor alle nieuwe titels en te weinig tijd om ze verkocht te krijgen.

Niet anders dan bij ons dus alleen zijn de cijfers groter. In 2011 werden in Frankrijk 5,6 miljoen boeken verkocht van wat zij l’imaginaire noemen, fictie dus, en dat was goed voor een omzet van 59 miljoen euro. Maar de sector laat zich niet doen. Les éditeurs repartent au combat avec imagination et dynamisme. Et montrent que tout ne va pas si mal que ça.

Wat dat juist inhoudt krijgen we niet te lezen. Om in de top 50 van best verkochte boeken te staan, moeten er meer dan 11.000 exemplaren van verkocht zijn maar blijkbaar grijpen de Franse lezers vooral naar de boeken van bekende auteurs en naar bit-lit, verhalen over vampieren, weerwolven e.d. De Franse uitgevers drijven mee op de populariteit van films en televisieseries. Dans la jungle touffue des titres, il faut pouvoir se différencier, met een sterke kaft en een goede promotie.

Is de lezer daarmee geholpen ? Ik laat mij ook wel eens verleiden door de promotie rond een boek en doorgaans valt dat tegen. Minder bekende auteurs, al dan niet bij kleine uitgevers, bieden meer leesplezier. Laten we ze de ruimte geven om door te gaan, onbekende auteurs aan te bieden aan de lezers, schrijvers de kans geven te groeien. Door hun boeken te kopen, te lezen en aan te bevelen. Daar dienen al die sociale netwerken toch voor.