Er zijn te veel goede programma's.
vrijdag 26 april 2013 09:51

Neem nu maandag. Op Eén ‘Ten Oorlog’ om 20u35. Op 2BE ‘Wat als?’ om 20u35. Op Arte: ‘50° nord om 20u50. En dan zijn er nog al die series die we volgens de kranten en weekbladen niet mogen missen. Het is lastig om volgen, voor ons kijkers.

Maar dankzij de decoders kunnen we toch proberen het allemaal te volgen, of bijna allemaal want we willen ook nog boeken lezen, een moestuin aanleggen en koken voor de vrienden. We kunnen niet anders dan terugspoelen of opnemen. De digicorder neemt ook de stress uit het huishouden. Om 7 uur kunnen we rustig blijven tafelen en na het afruimen het nieuws bekijken in ‘uitgesteld relay’ zoals ze dat vroeger noemden en omdat televisiekijken veel tijd vraagt, spoelen we de reclame door. Tot grote ontevredenheid van de commerciële zenders.

De CEO van de Vlaamse Mediamaatschappij is dan ook boos op Telenet en Belgacom omdat zij ons die dienst gratis ter beschikking stellen. Maar is dat niet une guerre en retard uitvechten?

“De reclamemarkt boert achteruit”, las ik in de krant. In januari en februari is maar voor 500 miljoen reclameruimte gekocht of 24 miljoen minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Reclamemakers en –media vechten voor het grootste stuk van de kleiner wordende taart en vooral televisie is onderwerp van discussie. Dat is begrijpelijk want televisiecampagnes zijn lucratief voor de bureaus en nodig voor de commerciële zenders. Zolang televisie de meest passieve ontspanning was, kon het feest niet op maar dan kwam de afstandsbediening, ontwikkeld door de producenten van televisietoestellen om ons aan te zetten een nieuw toestel te kopen. We konden vrolijk wegzappen van de reclameblokken zonder onze lome ledematen te moeten bewegen en dan bleven we al eens hangen bij een programma dat we beter vonden. Dat vonden de programmamakers niet leuk en de adverteerders ook niet maar dat zit nu eenmaal in het DNA van reclame: het verveelt snel. De digicorder heeft alvast één probleem opgelost: we blijven bij ons programma of we bekijken het later.

Nu nog de reclame. De oplossing is simpel: zorg dat we ons niet vervelen en die spot met plezier nog twee en drie keer willen bekijken en koppel hem op een creatieve manier aan de andere media die we ook consumeren, zoals kranten en weekbladen.

De reclamewereld zal de techniek niet kunnen dwingen zich aan te passen maar omgekeerd kan het misschien wel. Het zijn boeiende tijden voor al wie de media volgt maar één ding is zeker: de kijker is de baas.