Beste Goedele
zondag 15 september 2013 16:00

Ik las in de krant dat je stopt met je magazine, GDL, wegens tijdgebrek. Ik begrijp dat. Je pakt veel dingen aan en probeert daar het beste van te maken. Het lukt misschien niet altijd zoals je het gewenst had maar dat overkomt iedereen die initiatieven neemt.

Lang geleden heb ik je eens ingeschakeld voor een presentatie op het vrachtwagensalon in Brussel toen daar nog vrachtwagens getoond werden. Op de grote stand van het merk waar ik voor werkte en dat toen nog groot was, organiseerde ik drie keer een interview met sportmensen die door datzelfde merk gesponsord werden. Voor die interviews deed ik naast jou beroep op twee sportjournalisten en een presentatrice van een sportprogramma op televisie. Die presentatrice was zo nerveus dat ze voortdurend haar papieren liet vallen. De twee mannelijke sportjournalisten deden het op routine. Eén van hen verweet mij achteraf een gebrek aan professionalisme omdat ik hem niet in het zwart wou uitbetalen. De enige die de opdracht met professionele nonchalance en zonder enige zweem van arrogantie uitvoerde, was jij. Sindsdien heb je mijn respect.

Goedele en daarna GDL kocht ik maar af en toe. Het kost 4,95 €, in oud geld toch zo’n 200 franken, en ik moet al zoveel lezen: twee kranten (in het weekend drie of vier en de bijhorende magazines), Knack, Trends, het vakblad Pub, Ad Rem, DWB, Poëziekrant, een paar magazines over muziek, over geschiedenis en over tuinieren. Wat ik betaald heb, wil ik ook lezen. Gelukkig heb ik weinig slaap nodig.

Toen ik zag dat GDL verdwijnt, ben ik meteen het septembernummer gaan kopen. Ik vreesde al dat ik te laat zou zijn maar neen, er lagen nog een dozijn exemplaren in de krantenwinkel. Dat is veel. Waarom hebben die geen koper gevonden? Het blad is goed en stijlvol gemaakt en bevat veel mooie foto’s en goedgeschreven teksten over relatieproblemen, eten en drinken, de crisis in Spanje en elders, nieuwe producten die volkomen overbodig zijn maar waarvoor we toch zouden moeten gaan shoppen en zelfs een artikel over een automerk maar daar staat dan ‘publireportage’ boven. Ook een column van Saskia De Coster.

Waar hebben we dat nog allemaal gelezen? Overal. Met uitzondering van je seksadviezen maar wie heeft daar nog behoefte aan? De mensen in de doelgroep van GDL niet en de anderen vinden hun gerief elders wel, gratis.

GDL is een product uit de oude economie. We maken iets en creëren dan de behoefte. Spijtig genoeg was die al lang ingevuld.

Uit sympathie zou ik je blad wel gekocht hebben maar het is crisis en ik beperk de nutteloze uitgaven tot het minimum. Maar toch alle respect voor het lef en de durf om het te proberen.

Misschien volgende keer eens goed nadenken over een originele invalshoek want we willen graag lezen maar niet altijd en overal hetzelfde.