Déjà-vu: the American way
dinsdag 18 februari 2014 09:23

"Who do you want to sue?" vroeg ik aan de Vice-President Legal Affairs. "Everybody," riep hij. "Your king, your queen, your prime-minister, ... ."

Telenet stapt naar het Grondwettelijk Hof om het 'decreet uitgesteld kijken' aan te vechten.  Het telecombedrijf verklaart daarmee de oorlog aan minister van media Ingrid Lieten. (De Morgen, 18/2). Over CEO John Porter: "Hoewel hij zich in Australië echt thuis voelt, is hij een typische Amerikaan gebleven", zeggen zijn medewerkers.

Het was een gure winteravond, het regende hard en ik was op weg naar huis als ik telefoon kreeg en gesommeerd werd om onmiddellijk naar wat toen nog de ITT Tower heette te gaan, aan het begin van de Louisalaan. Toen ik daar aankwam, was er een vergadering aan de gang met onze algemeen directeur, de CEO Europe en een paar Vice-Presidents, overgekomen uit de VS. Belgacom had aangekondigd de samenwerking met ITT Promedia stop te zetten en voortaan zelf de telefoongidsen uit te geven. Het was een oorlogsverklaring en er moest een strategie opgesteld worden. Voor de Vice-President Legal Affairs was het duidelijk: ze zouden rechtszaken aanspannen tegen zowat iedereen. Op mijn vraag "Who do you want to sue?" kreeg een keihard antwoord: "Everybody. Your king, your queen, your prime-minister, ... ." 

ITT Promedia had een probleem: bij de adverteerders werd de Gouden Gids gezien als een noodzakelijk kwaad en door de agressieve verkoopstechnieken kon de Gouden Gids op weinig sympathie rekenen bij de KMO's, hun belangrijkste klanten. De komst van een concurrent zou zwaar wegen op de omzet- en winstcijfers. Daarom werd er die avond ook beslist dat er een charme-offensief in gang gezet moest worden en er werd een ruim budget vrij gemaakt voor reclame- en p.r.-campagnes. De bedrijfscultuur werd omgegooid en de verkopers kregen training om de klanten op een andere manier te benaderen. De adverteerders bleven aan boord.

Promedia heeft de slag gewonnen en Belgacom Directory Services heeft uiteindelijk de handdoek gegooid. De firma kreeg een paar keer andere aandeelhouders en de naam veranderde in Truvo. De beurskoers van ITT kelderde na een negatief artikel in Forbes, de top moest opstappen en de groep werd in onderdelen verkocht. Exit ITT.

Het valt af te wachten hoe het Telenet en aandeelhouder Liberty Global zal vergaan maar één tip kunnen we alvast meegeven: zorg dat uw klanten/gebruikers aan uw kant staan.