diensten
maandag 14 september 2009 19:59

Diensten

 

blpijlPers en media

 

Van Dale, Groot Woordenboek der Nederlandse Taal, Twaalfde uitgave 1992

 

  • Pers : zij die als verslaggever, redacteur, commentator e.d. bij nieuwsmedia en opiniebladen werkzaam zijn ; journalisten van dag- en weekbladen;
  • Media : de middelen tot overdracht en verspreiding van kennis en informatie;

 

We leven in een mediamaatschappij. Public Relations brengt mensen, organisaties en bedrijven onder de aandacht van een doelgroep via de traditionele en de nieuwe media. De impact kan niet overschat worden en dat geldt zowel voor Business-to-Consumer als voor Business-to-Business bedrijven.

 

  • Tip 1: Ken de media
  • Tip 2: Selecteer de media die door uw doelgroep gevolgd worden.
  • Tip 3: Ken de journalisten en redacteurs die voor uw doelgroep werken. Journalisten staan open voor nieuws maar ze filteren. Alleen echt nieuws krijgt hun aandacht.
  • Tip 4: Maak van uw nieuws interessant nieuws. Heeft de informatie die u wil verspreiden meer reclame- dan nieuwswaarde, kijk dan of een mediapartnership kan aangegaan worden.

 

 

blpijlInterne communicatie en interne informatie

 

Communiceren is niet hetzelfde als informeren. Informatie is eenrichtingsverkeer, communicatie is een uitnodiging tot een dialoog. Al te vaak blijft de interne communicatie in bedrijven beperkt tot het verspreiden van informatie, zoals in de stations: de trein vertrekt om dat uur op dat spoor, of de trein vertrekt niet.

 

Informatie moet correct, duidelijk en bruikbaar zijn. Of ze nu verspreidt wordt met een e-mail, op een infobord, op het intranet of op welke manier dan ook, de boodschap wordt altijd overgebracht met woorden en zinnen.

 

  • Tip 1: Schrijf voor uw doelgroep, niet voor uzelf.
  • Tip 2: Gebruik korte zinnen en woorden die iedereen begrijpt.
  • Tip 3: Maak het niet langer dan nodig.

 

Communicatie vraagt om commentaar en die kan zowel positief als negatief zijn. Elke reactie vraagt om een antwoord.

 

  • Tip 1: De communicatie moet goed doordacht en voorbereid zijn. Gooi alle peptalk in de prullenmand.
  • Tip 2: Kies de juiste persoon om te communiceren.
  • Tip 3: Communicatie loopt altijd door. Zeg nooit: “Nu hebben we genoeg gecommuniceerd.”
  • Tip 4: Een nieuwsbrief voor het personeel is geen reclamefolder.
  • Tip 5: Wat u in de media vertelt, wordt ook gehoord en gelezen door uw personeel.

 

Interne communicatie is ook interne public relations.

 

 

blpijlSponsoring

 

Heeft u al eens een dichter gesponsord, een wielerploeg, een hondenkennel, een popfestival, een natuurvereniging, een jazzmuzikant of een lokale voetbalploeg ? Het kan allemaal maar heeft het ook allemaal effect ? Ja, ja en ja, op voorwaarde dat het goed doordacht gebruikt wordt.

 

  • Tip 1: Sponsoring is heel zichtbaar, zowel bij de klanten als bij de medewerkers. Communiceer over de projecten die gesponsord worden.
  • Tip 2: Geloof in uw sponsoring. Geloofwaardigheid verhoogt de impact aanzienlijk.
  • Tip 3: Wees betrokken. Sponsoring moet meer zijn dan alleen maar financiële ondersteuning.
  • Tip 4: Betrek uw klanten, uw leveranciers en uw personeel bij de activiteiten die gesponsord worden.

 

Verzorg de public relations van uw sponsoring.

 

 

blpijlTraining en opleiding

 

Omgaan met de pers

 

De pers te woord staan vergt wat kennis want journalisten durven ook al eens vragen stellen waar we ons niet aan verwachten. Liefst brengen we ons eigen verhaal en onze visie maar dat is vaak niet wat de journalist wil horen. En toch kan het. Een goede mediatraining met een ervaren journalist, in het Nederlands en het Frans (dit is België), helpt om elk interview en elke persconferentie met vertrouwen tegemoet te zien. U leert wat te doen als:

 

  • een journalist u plotseling opbelt
  • een ploeg van het radio- en/of televisiejournaal voor de deur staat
  • een journalist langskomt voor een lang interview
  • en ook hoe u elk aangekondigd interview moet voorbereiden.

 

Kennis van de media

 

Hoe werken de media? Tot welke mediagroep behoren de kranten, magazines en televisiestations? Wat houdt een mediapartnership in? Hoe kan ik de impact van mijn reclamecampagne nog versterken? Moet ik twitteren? Wat zet ik op Facebook? Moet ik op LinkedIn present zijn? Kan ik alles geloven wat er over de sociale media gezegd en geschreven wordt?

 

 

blpijlCrisiscommunicatie

 

Niet elke crisis is een crisis voor de buitenwereld maar bij elke crisis moet correct gecommuniceerd worden door de juiste personen. Een goed crisis-communicatieplan moet in elk bedrijf klaarliggen. Bij grote crisissen komt ook de pers in actie. Wees voorbereid.

 

  • Tip 1 : Slecht nieuws is slecht nieuws. Verdoezel de waarheid niet.
  • Tip 2 : Als de toekomst er rooskleuriger uitziet, mag dat gezegd worden maar zonder het al te zeer te benadrukken.
  • Tip 3 : Iedereen communiceert, ook de personeelsleden. Volg wat er geschreven wordt op de sociale media.

 

 

blpijlCommunicatieadvies

 

Ervaring is de beste leerschool en het beste advies krijgt u van mensen die het allemaal al meerdere malen zelf meegemaakt hebben. Zij kunnen het effect en de impact van uw communicatie goed inschatten, zien de angels en de struikelblokken. En weten ook:

 

  • Hoe maak ik een goede presentatie?
  • Is dat jaarlijks personeelsfeest echt nodig?
  • Hoe stel ik een communicatiebudget op?
  • Wat moet er op onze website staan?
  • En zo voort, …

 

 

blpijlEen strategie en een plan

 

Wat? Waarom? Wanneer? Wie? Hoe? Met de antwoorden schrijven we een plan dat een heel jaar bestrijkt. De laatste vraag is altijd: hoeveel kost het? Het plan kan bijgestuurd worden, ingekort of uitgebreid, naargelang de gebeurtenissen en evoluties in en buiten de organisatie maar het moet altijd geënt blijven op de strategie. Elk onderdeel van het plan moet kunnen geëvalueerd worden. De resultaten moeten meetbaar zijn. Meten en evalueren kost geld en moet dus ook in het budget opgenomen worden.

 

 

blpijlClemenscom

 

Waarom een beroep doen op clemenscom?


Hierom:

 

  • Jarenlange ervaring als communicatieverantwoordelijke in grote en middelgrote bedrijven.

  • Opgeleid, getraind en voortdurend bijgeschoold.

  • Doet alles waar u geen tijd voor heeft: de media volgen bijvoorbeeld.

  • Taal is het basisinstrument.

  • Een netwerk van collega’s en medestanders, elk met hun specialiteit.

  • Wij beginnen met het stellen van vragen en zoeken dan de juiste antwoorden.

  • Referenties in bedrijven en organisaties in heel uiteenlopende sectoren:

    • een vrachtwagenbouwer – een uitgever van telefoongidsen – machineconstructeurs – organisaties in de toeristische sector – een Zwitserse privébank en fondsbeheerder – een pretpark – wellnesscentra – een transportbedrijf – de Europese Commissie – voedings- en drankenbedrijven